یکی از مسائل بسیار مهم پیش‌ از فرآیند ساخت و ساز، برآورد هزینه‌ های کلی انجام کار است. در این شرایط اطلاع از هزینه‌ ها اهمیت بسیار بالایی پیدا می‌ کند چراکه به برنامه‌ریزی دقیق ‌تر و مؤثرتر کمک خواهد رساند. این موضوع در هنگام ساخت سوله نیز بسیار مهم و تأثیرگذار است. بسیاری از افرادی که قصد ساخت این سازه‌ ها را دارند می‌ خواهند بدانند هزینه ساخت سوله به چه میزانی است و یا هزینه ساخت هر متر مربع سوله در سال ۱۴۰۱ چه قدر است. در این مقاله قصد داریم به ارائه مطالبی در این زمینه بپردازیم و هزینه‌ هایی را که در ساخت سوله اثرگذارند، معرفی کنیم.

هزینه ساخت سوله

آگاهی از هزینه ساخت سوله نکته بسیار مهمی برای مجریان پروژه‌ های مختلف است. چراکه این سازه‌ ها کاربردهای بسیار زیادی در صنایع مختلف دارند و در ساخت‌ و ساز از آن‌ ها استفاده‌ های زیادی به عمل می‌ آید. در بیشتر موارد، این سازه‌ ها به‌ صورت فلزی و با سقف شیب‌دار طراحی می‌ شوند. از سوله‌ ها در اماکنی از قبیل کارخانه و یا تعمیرگاه استفاده می‌ کنند. انبارها، مرغداری‌ ها و پارکینگ‌ ها نیز این سازه‌ ها را به کار می‌ گیرند. شما می‌ توانید در دامداری‌ ها، فروشگاه‌ ها و سالن‌ های ورزشی و… نیز این سازه‌ ها را مشاهده کنید.

از نظر بسیاری از افراد نقطه آغازین و ابتدای هر کدام از پروژه‌ ها فرآیند ساخت و احداث سوله است. بنابراین باید از قیمت و هزینه آن اطلاع دقیقی در دسترس باشد تا شما بتوانید مطابق با آن برنامه‌ریزی‌ های مورد نیاز را انجام داده و پروژه خود را به‌ نحو مطلوب پیش ببرید.
هزینه‌ ساخت سوله به‌ طور کلی بر اساس متر مربع محاسبه می‌ شود. پس برای این‌ که به هزینه و قیمت کلی ساخت سوله پی ببرید لازم است در ابتدا بدانید هزینه ساخت هر متر مربع سوله در سال ۱۴۰۱ چه قدر است. بنابراین در ادامه این مقاله، عوامل مؤثر بر هزینه ساخت هر متر مربع سوله را معرفی خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید:  مراحل ساخت اسکلت های فلزی با جزئیات بیشتری بدانید.

عوامل مؤثر بر هزینه ساخت هر متر مربع سوله

وجود برخی از عوامل و یا پارامترها هزینه ساخت سوله را با افزایش و یا کاهش مواجهه می‌ سازد. از جمله این عوامل می‌ توان به محل احداث این سازه اشاره کرد. متراژ و میزان مساحت سوله نیز قیمت و هزینه کلی ساخت آن را با تغییراتی مواجه می‌ سازد.

همچنین نوع کاربری نیز می‌ تواند هزینه ساخت سوله را تغییر دهد. متریال ها و موادی که در ساخت این سازه‌ ها مورد استفاده قرار می‌ گیرند نیز در تعیین قیمت اثراتی را به وجود می‌ آورند. محاسبه این عوامل و در نظر گرفتن این هزینه‌ ها کمک می‌ کند تا شما بتوانید به برآوردی کلی از هزینه ساخت سوله دست پیدا کنید. در ادامه به شرح مختصر هر یک از این عوامل خواهیم پرداخت.

محل احداث سوله

یکی از مهم‌ ترین فاکتورهایی که در هزینه ساخت سوله اثراتی را ایجاد می‌ کند محلی است که برای احداث این سازه در نظر گرفته‌ اید. در حالت معمول هر چه این سوله‌ ها فاصله بیشتری تا کارخانه سازنده داشته باشند هزینه‌ های شما را افزایش خواهند داد. این قبیل هزینه‌ ها عبارتند از هزینه‌ های حمل و نقل و جابجایی و… .

هزینه ساخت سوله

برای احداث سوله بهتر است محل مناسب را با توجه به خصوصیات خاک و شرایط آب و هوایی انتخاب کنید. در صورتی که خاک منطقه نیاز به تقویت دارد، مقاوم سازی خاک لازم است که هزینه‌های اضافی را به همراه دارد. همچنین، شرایط آب و هوایی نیز بر پایداری ساختمان تأثیر می‌گذارد. بررسی بارش برف و باران، وزش باد و رطوبت محیط ضروری است. در صورتی که منطقه زلزله‌خیز است یا در مناطق با بارش و برف فراوان قرار دارد، اسکلت مقاوم‌تری باید استفاده شود که این امر هزینه ساخت را تغییر می‌دهد. همچنین، عرض و شیب زمین و نیاز به خاک‌برداری و گودبرداری نیز هزینه ساخت را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در کل، عرض زمین بزرگتر نیاز به خاک‌برداری بیشتر و هزینه بیشتری دارد.

متراژ و مساحت سوله

شما می‌ توانید سوله خود را در ابعاد و اندازه‌ ها و مساحت‌ های مختلفی طراحی کنید. مساحت و متراژ سوله به‌ طور حتم در تعیین قیمت و هزینه‌ های احداث آن اثراتی را به وجود می‌ آورد. هر چه شما مساحت بیشتری را برای ساخت این سازه در نظر بگیرید باید بابت ساخت آن قیمت بالاتری هم پرداخت کنید.

متریال و مواد لازم برای ساخت سوله

برای ساخت سوله با ویژگی‌های مورد نظر خود، نیاز به متریال‌های مختلف خواهید داشت. برای پوشش سقف سوله می‌توانید از ورقه‌های یو پی وی سی یا ساندویچ پنل استفاده کنید. هزینه مواد مورد استفاده در ساخت سوله به ویژگی‌ها و نوع متریال‌ها بستگی دارد. برای مثال، انتخاب ورقه‌های گالوانیزه یا رنگی برای سقف سوله می‌تواند قیمت را تحت تأثیر قرار دهد. همچنین، ضخامت ساندویچ پنل نیز تأثیری در قیمت دارد، به طور کلی هر چه ضخامت محصول بیشتر باشد، قیمت آن نیز بالاتر خواهد بود.

بیشتر بخوانید:  مزایای سازه های فولادی در ساختمان چیست؟

به‌ طوری‌ که ضخامت پایین‌ تر این محصولات، به کاهش قیمت ساخت سوله کمک خواهد کرد. برای پوشش دیواره های سوله هم از مواد مختلف از قبیل بلوک، آجر، ساندویچ پنل یو پی وی سی دیواری و… استفاده می‌ کنند. قیمت این مواد نیز هزینه ساخت سوله را تغییر خواهد داد.
این امکان وجود دارد که علاوه‌ بر این پوشش‌ ها قصد داشته باشید پوشش دیگری را نیز به کار بگیرید که این کار هم هزینه‌ های شما را افزایش خواهد داد. برای نمونه در مواردی که قصد احداث یک سوله برای مصارف بهداشتی دارید لازم است غیر از دیوار با پوشش اجرا شده، از داخل هم به اجرای سرامیک و یا کاشی اقدام کنید.
نکته ای که باید در این شرایط به آن توجه داشته باشد استفاده از متریال با کیفیت و مرغوب است. با استفاده از چنین موادی ممکن است هزینه های ابتدایی شما افزایش یابد، اما در این صورت، عمر و دوام سوله شما بیشتر خواهد شد و ایمنی آن نیز تامین و تضمین می گردد.

نوع کاربری سوله

سوله‌ ها را برای مصارف مختلف از جمله ورزش، انبار مصالح و….. احداث می‌ کنند. اگر شما قصد داشته باشید یک سوله ورزشی ایجاد کنید باید قیمت خاصی هم بابت آن پرداخت کنید که متفاوت از زمانی است که قصد دارید یک سوله انبار بسازید.

هزینه ساخت سوله

چراکه ابعاد و اندازه‌ های این دو سازه و یا ارتفاع دیواره‌ های آن‌ ها با یکدیگر دارای اختلافاتی هستند و قیمت و هزینه ساخت سوله را نیز تغییر می‌ دهند.
پس برای‌ اینکه بتوانید به برآورد دقیق و درستی از هزینه‌ های احداث یک سوله دست پیدا کنید باید به نوع کاربری آن‌ هم توجه داشته باشید. در حقیقت باید در همان ابتدای کار هدف از ساخت سوله تعیین شود. چراکه هر کدام از مصارف و کاربری‌ های سوله باعث می‌ شوند تا شما از متریال‌ های خاصی برای ساخت این سازه استفاده کنید. نوع متریال ها و جنس و قیمت آن‌ ها قیمت ساخت سوله را نیز تغییر خواهند داد.

نوسانات قیمت در بازار

هزینه ساخت سوله، تحت تأثیر اوضاع و شرایط اقتصادی نیز قرار می‌ گیرد. در واقع نوسانات قیمت در دیگر بخش‌ ها از قبیل قیمت فولاد، قیمت آهن، قیمت میلگرد، لوله، ورقه‌ های مختلف و … نیز هزینه ساخت سوله را تغییر می‌ دهد.

کاهش و یا افزایش نرخ دلار و تأثیر آن بر قیمت مواد اولیه نیز اثرات زیادی را بر قیمت و هزینه کلی احداث لوله سوله دارد‌. از طرف دیگر این موضوع نیز مهم است که شما چه مقطعی از زمان را برای ساخت سازه مورد نظر تعیین کرده‌ اید.

نوع سوله و ابعاد آن

سوله شما می تواند سازه ای سبک و یا سنگین باشد. در حقیقت نوع سوله و سبک و یا سنگین بودن آن، خرپایی بودن سوله و… تعیین می‌ کند که به چه مواد اولیه‌ ای برای ساخت نیاز دارید. پس در قیمت ساخت سازه شما اثرگذار خواهد بود.

از طرف دیگر در هنگام ساخت این سازه باید به ابعاد مورد نظرتان نیز توجه داشته باشید. سوله‌ های مختلف ابعاد و اندازه‌ های مختلفی دارند. ابعاد یک سوله به‌ طور کلی شامل طول، ارتفاع و دهانه‌ این سازه‌ ها است. این سازه‌ ها علاوه بر ارتفاع‌ های متنوع، وزن های مختلفی نیز دارند.  هر کدام از این فاکتورها از جمله عوامل اثرگذار بر هزینه ساخت هر متر مربع سوله هستند.
این امکان وجود دارد که شما قصد داشته باشید سوله‌ ای با ارتفاع ۶ متر و دهانه ۲۰ متر طراحی کنید. در این‌ صورت لازم است برای هر متر مربع از سوله مورد نظر خود، چیزی در حدود ۲۴ کیلوگرم فولاد در نظر بگیرید. در صورتی‌ که اندکی تغییر و کاهش و یا افزایش در این ابعاد و سایز ها اتفاق بیفتد، تغییر قابل‌ توجهی در میزان مصرف مواد و در نتیجه قیمت تمام‌ شده سازه خواهد داشت. به‌ طور کلی هر چه این ابعاد بیشتر باشند، هزینه ساخت سوله را هم افزایش خواهند داد.

هزینه ساخت هر متر مربع سوله چقدر است؟

علاوه‌ بر مواردی که در بالا به آن اشاره شد که از جمله عوامل مؤثر بر قیمت و هزینه ساخت سوله به شمار می‌روند، باید هزینه دیگر مواد و متریال هایی که برای ساخت یک متر مربع سوله به آن نیاز پیدا خواهید کرد، را در نظر بگیرید. برای نمونه برای ساخت چنین سازه هایی به رنگ نیز نیاز دارید که باید قیمت آن را هم به ازای هر متر مربع محاسبه کنید.
رنگ مورد استفاده در ساخت این سازه‌ ها باید حتماً از نوع استاندارد بوده و رنگ مخصوص سوله باشد. علاوه‌ بر آن به ابزاری از قبیل پیچ، مهره، سیم جوش و… نیز نیاز پیدا خواهید کرد که باید قیمت هر کدام از این متریال ها را نیز در نظر بگیرید.
علاوه‌ بر مواد مصرفی و اولیه باید هزینه و یا اجرت کارگران را نیز ارزیابی کنید. این میزان از هزینه بر اساس قوانین اداره کار در نظر گرفته شده و مطابق با آن سنجیده می‌ شود. در فرایند ساخت سوله هزینه‌ هایی را نیز باید به‌ حمل و نقل مواد اولیه، هزینه‌ های آب‌ و برق و… اختصاص دهید تا به برآوردی کلی از هزینه ساخت سوله دست پیدا کنید. 

لطفا امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

مشاوره و سفارش