استفاده از سوله ی سبک

سوله چیست؟

سوله به سازه­ ای گفته می­شود که تماماَ فلزی است و دارای سقف شیب دار است. امروزه با توجه به سرعت بالای ساخت و صرفه­ی اقتصادی استفاده از سوله برای مکان هایی نظیر سالن­های سرپوشیده، مرغداری، آشیانه هواپیما، سالن اجتماعات و … افزایش یافته است. سوله­ها از نظر وزنی به دوسته­ی سوله­ی سبک و سنگین تقسیم می­شوند. سوله­ی سبک نسبت به سوله­ی سنگین به خاطر وزن کم و البته دلایل دیگری که ذکر خواهد شد متقاضی بیشتری دارد اما باید شرایط آب و هوایی مکان ساخت سوله را نیز در نظر داشت. به عنوان مثال در مناطق مرطوب استفاده از سوله­ی سبک چندان توصیه نمی­گردد.

مزایای استفاده از سوله ­ی سبک

برای ساخت یک سوله­ی سبک از روش­های سبک سازی استفاده می­شود و با ساخت یک سوله­ی سبک تا حد زیادی از اتلاف وقت و سرمایه جلوگیری به عمل می­آید. اگر بخواهیم مزایای سوله­ی سبک را به صورت موردی بیان کنیم عبارت است از :

  • ساخت سوله­ ی سبک سرعت بیشتری دارد.
  • از نظر قیمت تمام شده و اقتصادی صرفه­ی بیشتری دارد.
  • سوله­ی سبک ایمنی و مقاومت بالایی دارند.
  • نسبت به سوله­های سنگین هزینه حمل و اجرای کمتری دارند.

 

روش­های ساخت سوله ­ی سبک

سوله های سبک با توجه به تکنولوژی که برای ساخت آنها به کار می­رود به دو نوع مختلف تقسیم می­شوند که عبارتند از : سوله ­ی سبک خرپایی ، سوله­ی سبک خودایستا (UBM ).

 

  • سوله­ی سبک خرپایی

یکی از انواع سوله های سبک ، سوله­ی خرپایی است. در ساخت این نوع سوله از مقاطع خرپا استفاده می­شود و چون توزیع بار بین کل سازه به صورت یکسان صورت می­گیرد از مقاومت بالایی برخوردار است. با توجه به وزن پایین و مقاومت بالای سوله­های خرپایی در حال حاضر درصد بالایی از سوله­ها با روش خرپایی ساخته می­شوند. معمولا برای ساخت سوله­ی سبک خرپایی از ورق­های پروفیل سبک و یا لوله استفاده می­شود.

وزن کمتر و مقاومت بیشتر تنها مزایای سوله­ی خرپایی نیست. این سوله­ها قابلیت اجرای یک دهانه ۱۰۰ متری و یا حتی بیشتر را نیز دارند.قابلیت نصب جرثقیل برای آنها وجود دارد.  همچنین می­توان این سوله­ها را به راحتی باز نموده و از مکانی به مکان دیگر منتقل نمود.

 

ویژگی اصلی سوله­های خود ایستا یا UBM آن است که در ساخت آن از هیچ گونه خرپا ، ستون ، جوشکاری و یا حتی چسب بتونه کاری استفاده نمی­شود. همین موضوع طراحی و ساخت آنها را ساده و سریع نموده است. سوله­های UBM نخستین بار حدود بیست سال پیش توسط یک شرکت آمریکایی وارد عرصه­ی سوله­ی سبک شدند اما به دلیل مقاومت بالا ، نصب سریع و هزینه­ی مناسب خیلی زود مورد استقبال قرار گرفت. به دلیل استفاده از ورق­های گالوانیزه این نوع سوله­ها سازگاری بالایی با محیط زیست دارند.

متاسفانه این نوع سوله­ها از نظر دهانه و نصب  استفاده از سوله ی سبک جرثقیل دارای محدودیت هستند و جابه جایی آنها به دلیل استفاده از دستگاه UBM هزینه بر می­باشد. همچنین نمی­توان از آنها در مناطقی که برف زیادی می بارد استفاده نمود. مشکل دیگر سوله­ی سبک UBM آن است که سرقت از آن به راحتی صورت می­گیرد زیرا ورق­های استفاده شده در آن به راحتی بریده می­شوند.

لطفا امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

مشاوره و سفارش